خانه / تلویزیون / روایت کارگردان «به رنگ ارغوان» از حاشیه و متن این فیلم
cafe011-390x260

روایت کارگردان «به رنگ ارغوان» از حاشیه و متن این فیلم

موبایل تی‌وی: ابراهیم حاتمی کیا در برنامه «کافه فیلم» که اجرای آن را محمد صادقی به عهده دارد، حضور پیدا کرد و درباره فیلم «به رنگ ارغوان» توضیحاتی ذاد. حاتمی کیا در این برنامه از شباهت «به رنگ ارغوان»‌ با فیلم لوک بسون گفته‌هایی را مطرح کرد و تاکید کردکه ۵سال به توقیف این فیلم اعتراض نکرد، چون نمی‌خواست وزارت اطلاعات از او و این فیلم دلخور باشند.

به گزارش موبایل تی‌وی: حاتمی کیا درباره ایده‌های اصلی فیلمنامه‌هایی که به نگارش در می‌آورد، گفت: «شغل‌های خاص برای من جذاب هستند. این موضوع در سینمای جهان خیلی متدوال است، اما برای ما متدوال نبود که در مورد یک مامور امنیتی فیلم بسازیم. مثلا در فیلم «مهاجر» موضوع به اشخاصی باز می‌گشت که هواپیماها را از روی زمین کنترل می‌کردند و یا در فیلم «موج مرده» قایقرانی داشتیم که شغل خاصی است. در «به رنگ ارغوان» هم این موضوع برای من جذاب بود که می‌خواستم از یک مامور امنیتی حرف بزنم. ولی نمی‌خواستم آن فیلمی که می سازم نعل به نعل آن چیزی باشد که در جامعه ما وجود دارد. راستش چون مقداری هم می ترسیدم که وارد دایره سرخ این بحث (ماموران امنیتی) بشوم، نمی‌خواستم خیلی هم به این دوستان امنیتی نزدیک شوم و تنها می‌خواستم تخیل خودم را از آن چیزی که می‌شناسم به تصویر بکشم.» کارگردان «به رنگ ارغوان» در توضیح بیشتر گفت: «نکته کلیدی که در «به رنگ ارغوان» در ذهن من شکل گرفت، این بود که نیروهای امنیتی که در سایه هستند، آدم هایی هستند که واجد شرایط عاطفی هستند و اگر جایی احساس کنند، بیگناهی پای دار می‌رود، مقاومت می‌کنند و این‌گونه نیست که با نگاه مکانیکی به سوژه ها بنگرند. تیک اول ذهن من این بود که بخواهم از آدم‌هایی حرف بزنم که در برخی موقعیتی‌ها، پای مردانگی و اصول انسانی خود می‌ایستند و سر این موضوع‌ها کوتاه نمی‌آیند.» کارگردان «آژانس شیشه‌ای» درباره شایعه نقش وزارت اطلاعات در ساخت فیلم «به رنگ ارغوان» ادامه داد: «آن زمان که ما می‌خواستیم این فیلم را بسازیم، عوامل فیلم فکر می‌کردند که «به رنگ ارغوان» متعلق به وزارت اطلاعات است و هر چه ما می‌گفتیم ما با وزارت اطلاعات همکاری نداشتیم و این فیلم برای آقای ساداتیان است و ایشان هم هیچ هماهنگی با این ارگان نداشته است کسی باور نمی‌کرد. ما این فیلمنامه را نوشتیم و ارشاد هم تایید کرد. اما تا پایان این بحث وجود داشت که «به رنگ ارغوان» را تشکیلات وزارت اطلاعات می‌سازد.» حاتمی کیا درباره توقیف فیلم « به رنگ ارغوان» توضیح داد: «این فیلم ۵ سال پخش نشد، یعنی زمانی که ساخته شد،‌خود وزارت اطلاعات جلوی اکران آن را گرفت و من هم حاضر نبودم عزیزان (وزارت اطلاعات) از من دلخور باشند و به عنوان پدر معنوی کار قبول کردم که این فیلم برای مدتی در گوشه بایستد.» کارگردان «از کرخه تا راین» درباره موضوع عاشقانه‌ای که در فیلم «به رنگ ارغوان» روایت می‌شود، گفت: «وقتی بگوییم نیروهایی که تفنگ و اسلحه دارند، عاشق می‌شوند قضیه مقداری متفاوت می‌شود. باید به این نکته توجه کنیم که این فیلم متعلق به ۱۳ سال پیش است و آن زمان یک چیزهایی برای ما جزو محدوده‌های حرام بود، بعد کم کم مکروه شد و سپس حلال شد و حتی اخیرا مستحب هم شده است. اما آن زمان همچنین خبرهایی نبود. الان تقریبا می‌توان حرف زد، حتی فیلمی ساخته شده که نشان می‌دهد در تشکلیات امنیتی نفوذی وجود داشته است ولی آن سال‌ها این چیزها قابل تحمل نبود. آن چیزی که من می‌گفتم این بود که یک مامور امنیتی تصمیم می‌گیرد که یک بیگناه بی دلیل کشته نشود، اما این موضوع از نظر نگاه امنیتی این‌گونه تعریف می‌شد که این مامور از حوزه مربوط به خودش خارج شده است و خودسرانه تصمیم گرفته، پس این خطاست. همین دوتا جمله باعث شد که این فیلم ۵ سال در محاق توقیف قرار گیرد و به گاراژ برود.» او در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بحث فروش فیلم‌ها در سال‌های گذشته پرداخت: «دوازده سال پیش، تازه بحث ترسیدن از فروش فیلم‌ها به وجود آمده بود. ما در یک دوره‌ای در بعد از انقلاب، اصلا دغدغه‌ای به اسم فروش فیلم‌ها نداشتیم، چون اصولا تماشاچی به سینما می‌آمد و با سینما قهر نکرده بود. الان اوضاع خیلی به هم ریخته است زیرا باید خیلی داد بزنی و سر و صدا راه بندازی تا مردم به سینماها بیایند. آن دوران که ما «به رنگ ارغوان» را ساختیم من خانم خزر معصومی را به عنوان شخصی که اصلا بازیگر نبود انتخاب کردم و اتفاقا خیلی هم ریسک کردم که شاید الان من این جرات را انجام ندهم ولی آن موقع این جرات را داشتم.» حاتمی کیا که در سریال «سفر سبز» و «ارتفاع پست» با حمید فرخ نژاد سابقه همکاری داشته، درباره حضور این بازیگر شناخته شده در فیلم «به رنگ ارغوان» می گوید: «حمید فرخ نژاد در آن زمان تقریبا برای مردم شناخته شده بود، یک روزی که ایشان به دیدن من آمده بودند، اما من چهره ایشان را با یک لباس عربی که در «عروس آتش» داشت،به خاطر داشتم و به همین دلیل وقتی با یکدیگر سلام علیک کردیم، من گمان کردم که ایشان هم یکی از علاقمندان به بازیگری سینما است و سلام دادم و رد شدم و ایشان را نشناختم.» کارگردان «دعوت» با بیان این‌که فیلم‌هایی که می‌سازد را کمتر می‌بیند، در ادامه می‌گوید که وقتی برای حضور در برنامه «کافه فیلم»، « به رنگ ارغوان» را مجددا مشاهده کرده، خوشحال شده است و با خود گفته ما هم زمانی یک کارهایی می‌کردیم و یک کاری از ما بر می‌آمد. این کارگردان معتبر سینما درباره به تصویر کشیدن یک مامور امنیتی در این فیلم می‌گوید: «مامور امنیتی این فیلم خاص است و من اصلا نمی‌خواستم بگویم که این مامور امنیتی جمهوری اسلامی است. آن زمان برخی از بچه‌های امنیتی به ما می‌گفتند که این اصلا شبیه ما نیست و من هم گفتم خدا پدر شما بیامرزد. گفتند که این فیلم بد آموزی دارد که منم هم جواب دادم مگر شما قرار است آموزش بدهید که مامور امنیتی ما چگونه است؟!» حاتمی کیا درباره نقش اسلحه در این فیلم می‌گوید: «من هفت تیر و اسلحه را دوست دارم و باید بگویم که فیلم‌های وسترن را دوست داردم. در این فیلم هم موقعیت‌های وجود دارد که شخصیت‌های اصلی طرف یکدیگر اسلحه می‌کشند و دوئل‌هایی رخ می‌داد که می‌توان به سکانس دوئل مامور امنیتی با شخصیت پدر (فرهاد قائمیان) اشاره کرد.» کارگردان «گزارش یک جشن» درباره شباهت‌های « به رنگ ارغوان» با فیلم «لئون» لوک بسون اضافه می‌کند: «از لوک بسون من فیلم‌های «نیکیتا» و «لئون» را بسیار دوست دارم و اصلا قد و قامت حمید فرخ نژاد با بازیگر نقش «لئون» (ژان رنو) شباهت‌های بسیاری دارد .در این فیلم همچون «لئون» دختر معصومی وجود دارد اما تعریف عشق در بین این دو فیلم تفاوت‌های بسیاری دارد.»

در حال بررسی

image_13951130539_7205c__k5934ja668jh9ffxx49-(1)

«کلاه قرمزی ۹۶» بدون دنیا فنی‌زاده کلید خورد

موبایل تی‌وی: مجموعه «کلاه قرمزی» که در سال‌های گذشته در تعطیلات نوروز از شبکه دو به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *