خانه / جشنواره فیلم فجر / سینمای ایران به زبان جهانی حرف می‌زند

سینمای ایران به زبان جهانی حرف می‌زند

والری دو مارناک داور بخش بین‌الادیان سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر می‌گوید جشنواره‌های فیلم باید گستره متفاوتی از هنرمندان و مردم عادی را در خود جای بدهند.

والری دو مارناک یکی از داوران بخش بین‌الادیان این دوره جشنواره است.

او ساکن پاریس در فرانسه، متولد سال ۱۹۶۶ و دانش‌آموخته‌ مدرسه اِسِک (مدرسه‌ عالی کسب‌و‌کار) است. دو مارناک مدرک کارشناسی ارشدش در رشته‌ مدیریت نهادهای فرهنگی را از دانشگاه دَفن در پاریس دریافت کرده. بعد از فعالیتی ۲۰ ساله در رسانه‌ها در حوزه‌ کسب‌وکار و سپس کار در حوزه‌ نشر، هم‌اکنون به‌عنوان منتقد فیلم با وب‌سایت سیگنیس SIGNIS.net (جامعه‌ کاتولیک جهانی در امر ارتباطات) کار و هم‌چنین جلسات نقد و بررسی سینمایی را برای چند موسسه برگزار می‌کند. او تاکنون به‌عنوان داور سیگنیس در جشنواره‌های جهانی فراوانی ازجمله کن و فرایبورگ حضور داشته است.

در حاشیه حضور دومارناک به‌عنوان داور بخش بین‌الادیان سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت‌وگویی با او انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

پیش از این به ایران سفر کرده بودید؟

خیر، این اولین تجربه سفرم به ایران است. تهران شهری خوب با منظره‌ کوهستانی بسیار زیبا است. من خودم از منطقه‌ای کوهستانی در فرانسه می‌آیم و از دیدن منظره کوه در افق خیابان‌ها لذت زیادی بردم. زمان زیادی از آغاز کارم در فستیوال نمی‌گذرد، اما در همین مدت کوتاه هم متوجه خونگرمی مردم شدم. با توجه به علاقه شخصی‌ام به سینمای ایران پیش از ورودم هم تصویر خوبی نسبت به ایران از طریق فیلم‌های ایرانی داشتم.

شما فارغ‌التحصیل مدرسه عالی کسب و کار هستید. چطور شد به سمت سینما سوق پیدا کردید؟

درواقع من کار خود را از مطبوعات اقتصادی شروع کردم و بعد از کسب مدرک کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی در جراید اقتصادی مشغول بکار شدم. پس از آن به سینما خصوصاً سینمای معنوی علاقه پیدا کردم.

با توجه به سابقه فعالیتتان در جشنواره‌های بزرگ جهانی نظیر کن، فجر را در مقایسه با آن‌ها چطور می‌بینید؟

فجر جشنواره بزرگ و بین‌المللی است که ملیت‌های مختلفی در آن حضور دارند. آن را به کن نزدیک‌تر می‌بینم تا جشنواره‌های کوچک‌تر. حضور در اینجا برایم جالب است چون بخشی از دنیا است که به‌خوبی آن را نمی‌شناسم.

رمز موفقیت جشنواره‌هایی مثل کن را در چه می‌دانید؟

کن موفق شده است سینمای مستقل، کمپانی‌های بزرگ و مردم محلی کن را در کنار هم یکجا جمع کند. همگی در کنار هم برای ده روز زندگی می‌کنند. این چیزی است که جشنواره فیلم کن را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سینمایی دنیا می‌کند. به نظر من در تهران هم همین‌طور است. خیلی مهم است که هر کسی توانایی شرکت در جشنواره را داشته باشد. ستاره‌های سینما، کارگردان‌ها، فیلم اولی‌ها همگی باید در کنار هم قرار بگیرند.

شما به‌عنوان منتقد در مطبوعات فرانسه فعالیت دارید، نگاه آن‌ها به سینمای ایران چگونه است؟

سینمایی با سطح بالا، کارگردان‌هایی معروف و فیلم‌هایی که در عین بازتاب دادن فرهنگ ایرانی با زبان جهانی با همه حرف می‌زند.

می‌توانید شناخته‌شده‌ترین فیلمسازان ایرانی را در فرانسه نام ببرید؟

وقتی صحبت از سینمای ایران می‌شود نفر اول عباس کیارستمی است، پس از آن داریوش مهرجویی و در سال‌های اخیر اصغر فرهادی و جعفر پناهی.

همچنین ببینید

اطلاع رسانی وسیع‌تر و حضور سینماگران شاخص‌تر دو تغییر جشنواره نسبت به دوره قبل

قائم مقام دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر اطلاع رسانی وسیع تر، مشارکت های مردمی بیشتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *